
7BINNENLANDDE STANDAARD
ZATERDAG 31 OKTOBER, ZONDAG 1 NOVEMBER 2009

Volledige behandeling op maat van al uw doserings-
of verslavingsproblemen op basis van het Twelve Step
Minnesota Model. Wij bieden u de oplossing met een 
ambulante behandeling. Indien nodig (binnen 24 uur) 
opname in SolutionS Center Voorthuizen, de eerste privé 
verslavingskliniek in de BeNeLux of in één van onze
partnerklinieken binnen en buiten Europa.
SolutionS is 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar.

Bel voor een discrete afspraak of vraag eerst

vrijblijvend de uitvoerige brochureset aan.

Verslavingsprobleem?

SolutionS helpt U!

t e l  + 3 2  ( 0 ) 3  2 0 2  0 8  8 0
Ve n u s s t r a a t  1 2 - 1 4
B-2000 Antwerpen

info@addiction-solutions.be

www.addiction-solutions.be

2,75% bruto
Kasbon op 3 jaar
Meer weten over deze kasbon met aantrekkelijke rente van BNP Paribas Fortis? Over onze
andere toppers? Neem dan snel contact op met het kantoor van BNP Paribas Fortis
in uw buurt of bel het gratis nummer 0800 96 336.

De rentevoeten van de kasbons kunnen schommelen naargelang de marktomstandigheden. De interesten zijn
onderworpen aan 15% roerende voorheffing. U vindt de meest recente rentevoeten op www.fortisbanking.be >
Sparen en beleggen > Rentevoeten.

Intekenen kan in elk kantoor van BNP Paribas Fortis, via Phone banking en via PC banking.

V.U
.:Fr.Peene,Fortis

Bank
n.v.,W

arandeberg
3
-
1000

Brussel–
RPR

Brussel–
BTW

BE
0403.199.702.

Kapitaal
gegarandeerd
op vervaldag

Rendement
3 gegarandeerde

coupons

Beleggersprofiel
voor iedereen

Looptijd
3 jaar

keukens) ter waarde van 34 mil-
joen euro is misgelopen. Lefevere
eiste 20,5 miljoen euro schade-
vergoeding. Ploegarts Yvan Van-
mol vroeg 2 miljoen euro. 
De zaak werd gepleit op 1 septem-
ber voor de rechtbank van eerste
aanleg in Brussel. Na het advies
van het openbaar ministerie zag
het er voor Lefevere-Vanmol niet
gunstig uit. Het openbaar minis-
terie vond dat de journalist geen
fout had gemaakt.
De rechter volgde het parket niet,
maar gaf de advocaten Declerck
(Lefevere) en Maeschalck (Van-
mol) gelijk. Zij hadden gepleit dat
de vrijheid van meningsuiting
van een journalist niet absoluut is
en dat hij moet handelen als een
goede huisvader. In het vonnis
wezen de rechters op het verschil
tussen wat de anonieme getuigen
van journalist Michielssens op
band hadden verklaard en de uit-
geschreven versie die in de krant
verscheen. ‘Op ongefundeerde
wijze en tegen alle elementaire
regels van de journalistiek zijn de
eer en goede naam van Lefevere,
Vanmol en de renners gekrenkt.’
Ook de hoofdredacteuren die
toen de leiding hadden, moeten
mee betalen. ‘Door de artikelen
als voorpaginanieuws te brengen
hebben zij nog meer ruchtbaar-
heid gegeven aan een onrechtma-
tige publicatie.’ 
Twee van de journalisten zijn in-
tussen weg bij Het Laatste
Nieuws, maar aangezien ook de
krant en haar verantwoordelijk
uitgever/ceo Christian Van Thillo
waren gedagvaard, nam De Pers-
groep de verdediging voor haar
rekening. Van Thillo en de nv
Persgroep Publishing gaan vrijuit
volgens het principe van getrapte
verantwoordelijkheid.
De Persgroep zegt ‘verrast te zijn
dat het standpunt van het open-
baar ministerie niet is gevolgd’.
De Persgroep overweegt hoger
beroep, zowel tegen de grond van
de uitspraak als tegen ‘de erg roy-
ale morele schadevergoeding’.

EURO BETALEN NA ‘ONRECHTMATIGE PUBLICATIE’

voor Lefevere

BRUSSEL Vlaams minister
van Media Ingrid Lieten (SP.A)
zei eergisteren dat ze het straf
vindt dat de nieuwe, negen-
koppige jury van De Slimste
Mens ter Wereld amper één
vrouw telt: de actrice Sien Eg-
gers. Maar die jury blijkt verre
van het enige mannenclubje te
zijn bij de openbare omroep.
De politicologen Marc Hooghe
en Knut De Swert namen alle
nieuwsuitzendingen van VTM
en VRT sinds 2003 onder de
loep. Hun analyse toont dat
VTM systematisch meer vrou-
wen aan bod laat komen. Het
aandeel vrouwenstemmen bij
VTM ligt rond de 30 procent.
Bij de VRT is dat 25 procent, en
daar krijgen ze ook minder
spreektijd dan mannen.
Bizar, vinden Hooghe en De

Swert: ‘De openbare omroep
heeft al lang een diversiteits-
beleid, terwijl dat woord bij
VTM nog moet worden uitge-
vonden.’ En problematisch,
omdat ‘onze kijk op de werke-
lijkheid vooral bepaald wordt
door wat we in de media zien.’
‘Wie nu naar het televisie-
nieuws op de VRT kijkt, krijgt
de indruk dat vrouwen vooral
actief zijn als bejaardenver-
zorgster, wachtende moeder
aan de schoolpoort, slachtoffer
van een misdrijf of hoofddoek-
dragende scholiere. De maat-
schappelijke realiteit in Vlaan-
deren is in dertig jaar sterk ge-
wijzigd, alleen blijken journa-
listen vaak nog een verouderde
bril op te hebben.’ (dsl)
Blz. 44 > De VRT als mannen-
bastion?

‘Het Journaal’ is een mannenzaak
MEDIA

Op VTM komen vrouwen meer aan bod dan op de VRT.

BRUSSEL In Vlaanderen
plegen elk jaar 14,7 op de
100.000 mensen zelfmoord,
evenveel als in Frankrijk (14,8),
maar veel meer dan in Neder-
land (8,7) en Duitsland (9,8).
Waarom zoveel? Het Steun-
punt Welzijn, Volksgezond-
heid en Gezin (WVG) onder-
zocht dat voor de minister van
Welzijn. De studie leert onder
meer dat psychiatrische stoor-
nissen hier niet meer voorko-
men dan elders. Als er dan
meer zelfdoding is, loop er iets
mis in de lange lijdensweg die
aan een zelfdoding voorafgaat.
De Vlaamse samenleving ver-
toont, net als de Franse, min-
der ‘sociale integratie’ dan de
Duitse en vooral de Neder-
landse. Meer echtscheidingen,

minder sterke buurt- en fami-
liebanden, minder vrijwilli-
gerswerk, minder sociaal kapi-
taal. De samenleving zelf is dus
minder een net waarop de lij-
dende mens kan terugvallen.
De professionele opvang ge-
beurt ook minder goed. Psychi-
sche klachten worden minder
opgepakt door Vlaamse dan
door Nederlandse huisartsen.
Het beroep van psychothera-
peut is in België niet eens er-
kend. Ze worden ook niet te-
rugbetaald. Een sterker sig-
naal van de overheid dat psy-
chische klachten niet ernstig
te nemen zijn, is moeilijk te be-
denken. (g.teg.)

- ONLINE
www.steunpuntwvg.be

Aan zelfdoding gaat een
lange lijdensweg vooraf
Waarom is er meer zelfdoding in Vlaanderen? Praten we
niet open genoeg met elkaar? Hebben we te veel stress?

VOLKSGEZONDHEID

NIEUWS

FILIP VERHOEST
Journalisten mogen kritisch schrijven over het gebruik van

doping door sportlui. Ze mogen daarin ver gaan. Publieke figu-
ren als manager Patrick Lefevere en dr. Yvan Vanmol moeten
daarbij meer kritiek verdragen dan privépersonen. 
Maar journalisten mogen geen ongefundeerde beschuldigin-
gen uiten, zegt de Brusselse rechtbank van eerste aanleg. De
rechtbank veroordeelt een journalist en twee hoofdredacteu-
ren van Het Laatste Nieuws tot betaling van 500.000 euro aan
Lefevere en 100.000 euro aan Vanmol. Het gaat om een immen-
se morele schadevergoeding, die nooit eerder in de Belgische
persgeschiedenis is uitgesproken tegen journalisten.
Tegen de uitspraak is nog hoger beroep mogelijk. Toch bakent
de rechter in zijn vonnis de grenzen van de (onderzoeks)jour-
nalistiek af.
De veroordeelde journalist, Maarten Michielssens, schreef on-
der meer dat Lefevere wielrenners aanzette tot dopinggebruik
en er zelf aan verdiende. Hij zou getuigen onder druk zetten om
hun mond te houden, dopingcontroleurs omkopen, enzovoort.
Michielssens steunt zich voor zijn artikelenreeks onder meer
op diverse getuigen, ook anonieme. 
De rechter erkent het recht van een journalist om in dopingver-
halen te graven. Maar als hij zulke ernstige beschuldigen for-
muleert zoals tegen Lefevere en Vanmol, moet hij zijn informa-
tie grondig controleren. Hij kan er zich niet van afmaken met
de mededeling ‘dat hij niet aansprakelijk kan worden gesteld
voor uitspraken van de geïnterviewden’.
Bovendien is er in dit geval, volgens de rechter, vaak sprake van
verdraaiing van de getuigenissen. ‘De rechtbank heeft moeten
vaststellen dat deze getuigen talrijke keren verkeerd werden
geciteerd, dat citaten uit hun context werden gehaald, dat van
verschillende anekdotes van getuigen één nieuw verhaal werd
gemaakt en dat teksten werden verdraaid.’
De rechter concludeert ‘dat Michielssens niet alleen onvol-
doende betrouwbare bronnen had om zijn artikelenreeks op te
baseren, maar dat veel van zijn bronnen de door hem geuite
beschuldigingen niet onderbouwen’. Een dergelijke werkwijze
is volgens het vonnis ‘volstrekt onaanvaardbaar en getuigt al-
lerminst van een correcte journalistiek’.
De twee hoofdredacteurs, Pol Daenen en Frank Depoorter, zijn
mee veroordeeld tot betaling van de schadevergoeding omdat
zij de eindbeslissing namen om de artikelen als voorpagina-
nieuws te brengen, zonder fatsoenlijk wederwoord te geven
aan Lefevere en Vanmol.
De drie journalisten zijn persoonlijk veroordeeld tot de schade-
vergoeding, maar in de praktijk betaalt vaak de uitgever. De
Vlaamse Vereniging van Journalisten (VVJ) veroordeelt de ‘on-
gezien hoge schadevergoeding, die neerkomt op een persoon-
lijk faillissement van de journalisten’. 

Grenzen aan onderzoeksjournalistiek


