Doelstelling
Dit onderzoek heeft als doel om een verdiepend inzicht te bieden in de werking en meerwaarde van de hulpprogramma’s voor geblokkeerde ontwikkelingstrajecten, die sinds 2024 in Vlaanderen operationeel zijn. Het project beoogt bij te dragen aan zowel de conceptuele onderbouwing als de praktische invulling van geïntegreerde hulp en trajecten voor jongeren met complexe ontwikkelings- en ondersteuningsnoden.
Het project heeft vier centrale doelstellingen:
- Het verkennen van de concepten ‘geïntegreerde zorg’ en ‘trajectbenadering’ zoals deze binnen de hulpprogramma’s worden ingevuld, met oog op een bredere inzetbaarheid van deze concepten in de jeugdhulp en aanverwante sectoren.
- Het verwerven van inzichten in complexe jeugdhulpsituaties aan de hand van de aanmeldingen bij de hulpprogramma’s, met bijzondere aandacht voor de hulpverleningsgeschiedenis, het beslissingsproces dat leidt tot toewijzing en de verkregen hulp.
- Het leveren van een bijdrage aan de monitoring van de hulpprogramma’s, onder meer door longitudinale analyses van trajectdata en focusgroepen met verschillende betrokkenen.
- Het inbrengen van de stem van jongeren die deelnemen aan deze hulpprogramma’s, met een focus op hoe zij de trajectaanpak en de geboden zorg ervaren. Vanuit een veranderingsgericht perspectief wordt onderzocht wat jongeren en betrokken hulpverleners als helpend of belemmerend ervaren binnen deze geïntegreerde trajecten, en hoe hun ervaringen kunnen bijdragen aan een betere afstemming van hulp op maat.
Timing
Van 01 juli 2025 tot 30 juni 2026
Promotoren
prof. dr. Koen Hermans
LUCAS KU Leuven
prof. dr. Rudi Roose
Vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek, Universiteit Gent
Onderzoeker
Melissa Schuurman
LUCAS KU Leuven