Onderzoek over COVID-19 en innovatief organiseren in woonzorgcentra: kan de arbeidsorganisatorische configuratie het verschil in besmettingen van COVID-19 verklaren

Code: EF70a • Thema: Kwaliteit in zorg en welzijn

Doelstelling

Dit onderzoek wil inzichten ontwikkelen over welke organisatievormen binnen woonzorgcentra bestaan, zodat maatregelen en acties kunnen worden ondernomen om betere zorg en werkbaar werk te leveren, ook na de COVID-19-pandemie. De centrale onderzoeksvraag is tweeledig:

  1. Welke vormen van arbeidsorganisaties zijn aanwezig in de Vlaamse woonzorgsector? Wat is de impact van verschillende arbeidsorganisaties op het aantal besmettingen van COVID-19 bij bewoners en medewerkers? Wat is volgens woonzorgmanagers de impact van verschillende arbeidsorganisaties op de kwaliteit van leven tijdens de COVID-19-pandemie.
  2. Welke wijzigingen zijn doorgevoerd in de arbeidsorganisatie van woonzorgcentra tijdens de uitbraak van COVID-19 in 2020? Wat is de impact van verschillende interventies op het aantal besmettingen van COVID-19 bij bewoners en medewerkers? Wat is volgens woonzorgmanagers de impact van verschillende interventies op de kwaliteit van leven tijdens de COVID-19-pandemie.

Timing

Van 01 december 2020 tot 31 december 2021

Promotoren

Prof. dr. Geert Van Hootegem
HIVA - Onderzoeksinstituut voor Arbeid en Samenleving, KU Leuven

Copromotor

Dr. Lander Vermeerbergen
HIVA - Onderzoeksinstituut voor Arbeid en Samenleving, KU Leuven

Onderzoeker

Dr. Eveline Teppers, KU Leuven